Färjan

Jag bara måste skriva lite om Kanal 5:s höstserie Färjan.
Att på måndagar krypa ner i soffan och njuta av sin gamla arbetsplats skänker mig så mycket glädje och illamående att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det är tvgodis hela vägen in i kaklet.

För som sagt, jag har ju en gång i tiden arbetat lite ombord på Cinderella och de känslor som bubblade inom mig när man var ombord väcks igen till liv när man själv kan sitta och se alla de underbara människor som kliver ombord på nöjesbåten mot Mariehamn.
Nu ska jag heller inte ljuga, jag har ett flertal gånger själv klivit ombord, hällt i mig några gin&tonic för att sedan försökt roa mig till karaoke och medelålders grogghaggor.
Men att Kanal 5 dragit en vinstlott när någon kläckte idén om att slänga ombord ett kamerateam kan ingen säga emot.

För bättre tvunderhållning än bartendern Håkan eller underhållaren Per har jag svårt att finna. Man sitter där med popcornen i halsen och undrar om inte Killinggänget skrivit ner några rader i manuset för serien. Det är så sorgligt men underbart roligt på samma gång så verkligheten känns långt borta.

Om vi ska tala lite om Håkan.
Bartendern med hybris som med hjälp av uttrycket "inga konstigheter" snurrar flaskor och charmar damerna i  discobaren.
Men en tanke slår mig. Gör Håkan egentligen så bra reklam för båten? Gång på gång får vi höra hans versioner och tankar om gästerna, vilket inte ofta är smickrande ord. Det handlar om smutsiga arbetare som ska roa sig med skit under naglarna eller fulla damer han flörtar med.
Iofs drar han kanske nya bussturer med kvällskåta damer som sett hans leende i tvrutan.

Men Viking Line kan ju inte skämmas för vad som händer på båtarna. Då skulle väl inte någon överhuvudtaget funderat på att godkänna en filmkamera ombord.
För jag sitter och skäms, för att jag arbetat ombord samt själv varit en av dem som vinglar runt och letar sin hytt eller bråkat och vevat med nävarna vid restaurangen.
Skulle jag äga båtjäveln skulle jag skämmas som en nekrofil som blir tagen på bar gärning.

Men att inte säga att det är underbar tv är en lögn.

/Hank

Kommentarer
Postat av: ellen

vet du vem jag drog mig till minnes nu. våran trubadur i karibien! vad hette hAN? lasse? åh den mannen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback