123 saker

Såg nyss första avsnittet av SVTs historieprogram 123 Saker, som ska ta upp etthundratjugotre saker som varje svensk bör veta om Sverige.
Kändes som en bra idé och jag kröp ner i soffan i väntan på att fräscha upp mitt historiaminne och kanske lära mig något nytt spännande en död onsdag som denna.
Men besvikelsen infann sig väldigt snabbt när programmet visade sig vara av en flopp.

Formatet var förjävligt om ni ursäktar min franska. Känns som man tjuvkikat på 100 Höjdare och sedan kläckt idén att de ska göra ett historieprogram i samma tappning. Det gick fort, det var löjligt klippt och den unga hippa programledaren kändes överdriven.
Jag blev lite ledsen. Varför göra på detta vis?
Varför inte göra ett lite stillsammare program, med längre inslag och med gäster som faktiskt kan informera om något vettigt. Om nu SVT ska försöka göra nåt "ungdomligt" program kryddat med inspiration från Kanal 5 så borde man istället valt att tjuva från Boston Teaparty.
Men i dagens "fastfood"-tider så antar väl SVT att ingen har tid att stilla sitta ner och lära sig lite om svensk historia utan det ska vara tokigt klippt med inslag av humor och egentligen inte innehålla något som helst matnyttigt.

Nä, nu ska jag istället se
Pineapple Express.

/Hank

Kommentarer
Postat av: Johansomfan

café Norrköping ringde och ville ha tillbaka sin trognaste tittare...

Postat av: Anders

Man undrar ju vad det är för fel på Herman Lindqvist liksom??? Han ÄR väl svensk historia.

Han och Jan Guillou skulle kunna sitta och battla.

Höh, man skulle bli sån där "programgörare"!

Du, kolla in "Big bang theory" Det roligaste jag sett på länge.

2008-10-22 @ 23:20:29
URL: http://scorched.blogg.se/
Postat av: Hank

du är café Norrköping.

2008-10-22 @ 23:40:36
URL: http://hanky.blogg.se/
Postat av: ellen

henke. och johan. har ni sett californication eller? annars tror jag ni skulle gilla't. ni kommer också bli kär i hank moody om ni inte redan är det. i alla fall henke.

2008-10-23 @ 17:37:52
URL: http://colormehappy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback