Oslo

Det var ju det här med en stor Oslospecial här på bloggen. Jag utlovade detta vid något svagt tillfälle och har sedan dess gått och klurat på hur jag skulle lägga upp det hela.

Men nu har alltså två veckor rusat iväg och Familjen Östlund-Wall-Krantz frodas i sin lilla lägenhet på Grönland i Oslo.
Området vi bor vid är en märklig plats. Ett väldigt centralt ghetto skulle man kunna beskriva det som, där varje människa man stöter på känns risigare än den andre.
Här snackar vi galenskap-delux, där heroinstinna trasdockor ligger och skriker och viftar i varje gathörn. Utöver detta sitter det 20 zigenare på en 100 metersträcka och skakar sina små kaffekoppar på jakt efter småkronor. Det är en hård värld där ute och i vissa norska kvarter känns det. Och syns.

Oj, kanske ni utbrister nu. Läbbigt.
Det gjorde även jag de första dagarna. Men nu är det mer en fascination över det hela.
Självklart får man en klump i magen varje dag, då man krockar med en slashas med tydliga reparationsbehov. Men det ligger ändå en slags stämning över det hela. Väljer man att blunda för det otäcka, finns här en sprudlande liten stadsdel.

Men jag är fortfarande oklar om mitt tycke för Oslo.
Det känns som jag retar mig på fler saker än jag glädjer mig åt. Som att ett vanligt Visakort inte fungerar här, utan norrmännen iställlet för att ordna så de fungerar, valt att ställa upp bankomater i varje jävla gathörn. Bra med uttagsmöjligheter, men vafan. Visakort?
En annan sak är att fjäril på norska heter sommerfugl.

Men annars stortrivs jag. Är i behov att ett arbete då jag insett att jag anlände hit ca 3 veckor för sent. Alla svenska invandrare hade redan tagit Säfflebussen hit för att stoppa sina fickor fulla med guld, så jag får vackert vara hemmafru ett litet tag till.
Annars är sommar i full gång. Nästa helg blir det Dizzee Rascal och Datarock och idag blir det potatis i ugnen med broccoli och bea.

Bilder kommer, men då min dator tycker det är gay med en fungerande internetingång så använder vi just nu Johans dator.

Simma lungt, akta er för Sillkungen.

/Hank

Kommentarer
Postat av: Anders

ojoj, väntar med spänning på fortsättningen.

WCR och Metaltown var fett iaf.

Sprang ihop med Mickey D, en liten lustigkurre!

Saknar du inte Obo marknad?

Magnusson stortrivdes som vanligt.

2008-06-29 @ 15:09:48
Postat av: ellen

oj! watch out look shaaarp.

lusigt med en massa rövare i kvarteren, men spännande henke!

Jag var som sagt på o-bo marknad i fredags, jag köpte äcklig langos och godisremmar. regnet öste ner och åskan slog ner så hela oklahoma blev utan ström, inklusive langosvagnen vilket gjorde att jag fick gå där och våndas och vänta tills strömmen kom tillbaks. det var det mest dramatiska som hade hänt i ockelbo på länge verkade det som, och det blev en underbar gemenskap kring den tokiga händelsen att åskan slog ut strömmen mitt under markna'n. tänk så det kan va. va många gamla västern-byggnader ni har där förresten. Hur gamla är dom henke?

Postat av: Hank

Haha..jo, jag ser Magnusson framför mig! Gnuggar händerna och luktar efter bubbelgumsdoften.

Fan, skulle vilja varit med på Riot..men men. Ska se Dizze Rascal nästa helg i allafall.=)

2008-06-29 @ 18:36:29
Postat av: Hank

ca 300 år gamla är byggnaderna ellen.

2008-06-29 @ 18:37:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback