Veckans Fisk

Hoppsan! tänker nu ni där hemma i stugorna, det är fredag och hela veckan gått utan att Veckans Fisk har presenteras. Är Hank sjuk?
Nej nej, gott folk,

Låt mig presentera: Makrillen

image118

Några av ni tusentals som läser vår blogg kanske direkt kommer att tänka på den fullkomligt underbart smaskiga maträtten Makrill a´la Noodles när jag tar upp den här lilla rackaren. Men om man struntar i kulinariska cirkusresor så är Makrillen en intressant liten simmare där nere under ytan.
Scomber Scombrus, Makrillen alltså, är listad som en av världens farligaste fiskar och ungefär 300 människor förolyckas varje år i makrillrelaterade olyckor. Det är främst tyska turister som blir nerlurade på djupet av Makrillen, som ligger och lurar på grunt vatten utanför populära turistorter. Så när en tysk, rödbränd turist skojar runt med sin badboll slår Makrillen till genom att plaska med stjärtfenan i en melodi som liknar "Looking for freedom" av David Hasselhoff. De tyska turisterna lockas på detta sätt ut några steg och pang, så hugger Makrillen tag i benet med hjälp av sina tre käkar. Det är nämligen så att Makrillen har tre huvuden, vilket inte syns på bilden eftersom den är platt och tvådimensionell. För på andra sidan av Makrillens sida sitter två huvuden till vilket är ett ohyggligt effektivt mördarvapen.
Men det finns inte bara gott att säga om den här luriga fisken. De stora miljöhoten idag är just orskade av Makrillen.
För pågrund av dess fiskhud av gjutjärn klarar den de mest extrema vattentemperaturer utan att frysa, vilket gör att den ofta simmar i stim som riktar in sig på de stora isarna. Väl där börjar en parningsritual som skulle få de mest inbitna porrfantaster att rodna. Denna parning håller ofta i sig i flera veckor, vilket orsakar sådan värme i deras gjutjärnskroppar att isarna smälter. Så alla ni som tror att det är vi människor som är det största hotet mot mijön och mänskligheten får tänka om.
Det är Makrillen vi ska beskylla.

/Hank

Kommentarer
Postat av: Bonny

Min absoluta höjdpunkt på veckan när ni presenterar veckans fisk!

2008-01-04 @ 15:49:08
Postat av: sara

makrill är skitgott! av alla veckans fiskar är den min absoluta favorit!

2008-01-04 @ 18:40:18
Postat av: Steffo T

Jag som makrillsfantast blir oerhört uppsvälld och irriterad av detta skriveri. Har avnjutit middag efter middag med mina nära och kära och avnjutit en välsmakad Italiensk cigarr och en fin cava till makrillens späda fiskkött, och det har tamefanimej aldrig slagit fel. Va faktiskt in på wikipedia och läste att den har bara 2 huvuden och att den oftast blandas ihop med blåvalen som är den största miljöboven, tack vare dess syrade avföring som fräter sönder isbergen från ovansidan snett underifrån. Det är väl den såkallad johansomfan eller BD som lurar i dig en massa skit. Sista gången jag vill läsa sådant här skit på eran blogg.

2008-01-05 @ 11:03:51
Postat av: ellen

underbart.
medan jag läste om makrillen fann jag mig själv sitta och puta med läpparna för att försöka likna en makrill. det är ett gott betyg på ditt skrivande hanky.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback