Ålderns Höst

I onsdags hade jag och Johansomfan en "sitdown" med Elsa och Linn på Katten. Det var sconesbuffé som gällde och det hela var väldigt trevligt. Vi åt oss tjocka, skrattade och var glada.
Men då tyckte Elsa det var lämpligt att ta ner mig på jorden och påpeka att jag ser gammal ut. Det hela lät ungefär såhär:

- Elsa) - Henke, jag har funderat på en sak. Du har blivit så gammal, du ser liksom gammal ut. För jag känner mig inte gammal, men när jag tittar på dig så inser ju jag att vi inte är små längre.

Har jag någon jävla pensionärsutstrålning och går runt och osar liggsår och åderförkalkning utan att själv veta om det? Jag trodde jag höll mig ganska väl, klär mig "hippt" och försöker hänga med i det ungdomliga språket. Kan till och med bjuda på ett "fett" då och då.
Men tydligen lever jag i ovetskap om att jag ser ut som ett flintskalligt russin.

Fler händelser väcks till liv.

För kanske ett år sedan var jag på fest med Steffo och hans syster, som är några år äldre än mig. När vi efter ett tag på festen började prata ålder, undrade hennes vänner varför jag hängde med Steffo.
- Du är väl lite äldre än honom, menar vi.
Jo, det är klart, tänkte jag, jag är ju ett år äldre men det är väl inget.
Men nej nej, de på festen, som kanske själva var närmare trettiostrecket, trodde jag minst var 32, till och med äldre.

Det som kanske sved mest, var när jag och min väninna var på en favoritpizzeria vid Telefonplan. Kvinnan som jobbar där bad mig skriva under kvittot efter betalning.
Jag kladdade ner min signatur och började sedan skriva mitt personnr.
8309.....nej nej, sade servitrisen, ( som själv kanske är i 50-års åldern ), du ska ju skriva ditt eget personnr.

- Men, jag är ju född 83, pep jag.

Servitrisen såg på mig och skrattade. DU kan väl inte vara född 1983? Du måste ju vara närmare min ålder.

Så här går jag omkring, en 45-årig student, född 1983.
Jag kanske har lyckats skramla ihop några tusenlappar till min pension, som tydligen är närmare än vad jag först trott.
Nu ska jag gå och tävtta öronen med revaxör, plocka ut löständerna och försöka kissa lite.

/Hank





Kommentarer
Postat av: Sara

Hahaha, stackare!

Postat av: Linn

Haha. Jag tycker inte du ser nå gammal ut Henke! Och det är på hedersord. Och jag tror ellen mer menade att du ser VUXEN ut, mogen, du vet. Inte gammal som en liggsårspensionär! :)

2008-02-01 @ 16:24:25
URL: http://linnhelene.blogg.se
Postat av: SteffoT

Höll på att skratta så jag kissa i brallan!

2008-02-03 @ 11:15:17
Postat av: Anonym

Hahahaaaa..Henke..Jeltsin.
Nej men jag tycker att du är fin jag!

2008-02-03 @ 11:34:48
Postat av: ellen

Men henke jag mena ju att du ser ut som en riktig karl! Vuxen. Inte en liten pojkvask längre. Det är ju bara positivt. :)

2008-02-07 @ 10:50:36
URL: http://ellio.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback