Veckans Fisk

Nu när jag lurats färdigt tycker jag det är dags för lite hård och konkret fakta här på bloggen.
Veckans Fisk står på tapeten, så knyt slipsen nu för här kommer den:

Låt mig presentera: Snorgärsen

image213

Jag vet.
Nu sitter ni där hemma med er kopp choklad och skrockar. Att jag allt tagit priset och nu börjar skriva om låtsasfiskar.
Men faktum är att Snorgärsen är en verklig och livs levande fisk som bor och frodas i våra svenska insjöar.
Insjöar säger ni. Det var ju där Claes Ohlson startade sin verksamhet 1918 genom att dess grundare Clas Ohlson började sälja tekniska handböcker via annons i tidskriften Triumf.
Både ja och nej måste jag säga nu.
Snorgärsen härstamma dock från just samma insjö, men består inte alls av tekniska manicker som Clas intresserade sig av, utan är helt uppbyggd av deg.

Gymnocephalus cernuus, även kallad gymnastikfisk, är alltså Snorgärsens latinska namn.
Anledningen till att inte så många vet om denna fisk är just dess gymnastiska förmåga, vilket gjort den väldigt smidig och svårfångad.
Runt latinamerika, dit den vandrar på våren, blir den ofta kallad för voltfisk eftersom den nästan alltid simmar framåt genom volter, eller kullerbyttor som det heter här i Sverige.

Snorgärsen är som sagt helt av deg, vilket gör den väldigt god att slicka på om man lyckas med konststycket att fånga den. Den fångas lättast nattetid, då den snurrar sig upp mot ytan för att fånga knott och är man då riktigt "flink i fingrarna" kan man hinna på den.
Det är nämligen inte så att man fiskar den som vanlig fisk, med krok och mask, utan här gäller hederligt handarbete. När man ser dess gula ögon guppa vid vattenytan måsta man snabbt som en hingst ta tag i dess stjärtfena, rycka den upp ur vattnet och ta död på den.
Är man för långsam här, så kommer det sluta som för många oaktsamma fiskare genom tiderna. Det är nämligen så att Snorgärsen utsöndrar ett dödligt gift, som vid kontakt dödar en normabyggd person snabbare än Let´s Dance tråkar ut en.

Snorgärsen kan bli upp till 5 cm lång och är som sagt en delikatess för fiskslickare. Dess degiga kropp gör den inte till en ypperlig maträtt, utan sätts hellre färsk på en pinne och avnjuts på detta sätt.
Det är från detta polkagrisen kommer, eftersom det var i insjön i Gränna man först i Sverige upptäckte Snorgärsens goda smak när man provslickade den första gången. Svårheten i att fånga den gjorde att man skapade egen deg, helt utan gärs, som man sedan färgade röd och vit, och satte på en pinne. Själv pinnen försvann med åren, då flera pensionärer i närheten dött av tarmvred.

Ska man se Snorgärsen i vilt tillstånd beger man sig helst till Lingbo, där den finns att hitta i många små sjöar runt om i skogarna.

Har ni då turen att fånga eller få tag i en färsk Snorgärs kommer här ett tips på hur man bäst avnjuter denna underliga degfisk.

Snorgärs på  pinne:

1 färsk snorgärs
1 pinne, trä eller plast.
Salt
Bacon
Smör
2 lingon

Ta gärsen, för in pinnen i den på lämpligt sätt.
Salta bacon och linda runt dess barm och doppa den sedan i smöret.
Lingon tillsätts om man sakna surhet i smaken.

Sen är det bara att slicka.

/Hank

Kommentarer
Postat av: Muddrarn

Jag vet inte om det har så mycket med veckansfisk att göra men det är en fin berättelse och den komme här:


Det var en gång en fiskare och hans gumma som var så fattiga att de bodde i ett dike nära havet. En dag när gubben som vanligt satt och fiskade råkade han fånga en talande flundra.?Jag är förtrollad?, sade fisken, ?låt mig få leva?.Fiskaren kastade genast tillbaka fisken i havet och gick hem till sin hustru och berättade om äventyret.?Önskade du dig något?? Frågade gumman. Det hade inte mannen gjort så hustrun skickade honom tillbaka till stranden för att önska sig ett hus.Mannen gick därför lite motvilligt ner till stranden och ropade ut över vattenytan:Flundra i det djupa havKom och hjälp mig arme slav.För min hustru IlsebellHon vill det jag inte vill.Flundran kom genast simmande och mannen berättade vad hans hustru hade begärt.?Gå du hem gubbe? sade flundran, ?din hustru har redan fått sin önskan uppfylld?.När gubben kom hem till det nya huset hade gumman redan bestämt att det inte var fint nog, hon ville ha ett slott.Gubben gick då åter ner till havet som blivit alldeles grumligt och han
framförde där gummans önskan med samma ord som förra gången.Så fick gumman ett slott och därefter ville hon bli kung för att få ett ännu större slott och när hon varit kung ett tag ville hon bli påve för att på så vis bli ännu finare än kungen.För varje önskan som framfördes av fiskaren blev havet stormigare och farligare.Till sist önskade gumman sig att bli mäktig som självaste Vår Herre.Utanför palatset rasade en rytande storm. Träd ryktes upp med rötterna och hustak flög av husen. Himlen var svart som kol och nere vid vattnet var vågorna höga som kyrkspiror.Fiskaren skrek utan att kunna höra sin röst:Flundra i det djupa havKom och hjälp mig arma slav.För min hustru IlsebellHon vill det jag inte vill.?Vad vill du nu? frågade fisken.?Min hustru vill bli Vår Herre?, svarade fiskaren.?Gå du hem fiskare, din hustru är tillbaka i ert gamla dike?, sade flundran


Peace!!

2008-04-02 @ 16:11:08
Postat av: Linn

Det låter sannerligen som en delikatess! Jag har hört att man kan ha tranbär istället för lingon. Men då räcker det så klart med ett!

Postat av: ellen

Snorgärsen är minsann inte så tråkig som jag en gång trodde.

2008-04-03 @ 14:52:14
URL: http://ellio.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback