Polen


image110

Så här tar man sig fram genom stadens gator i Warszawa.

Nää, men jag har nu varit där och här är en liten redogörelse.

Det första man ska tänka på när man reser till Warszawa är att plugga in några enkla polska fraser, kanske namn på siffror eller liknande, för att hitta folk som pratar engelska där är lika lätt som att hitta pengar i min plånbok, Måttet blev nästan rågat när en bartender på en liten pub inte hade en aning om vad vi ville ha när vi beställde "-Two beers, please". Nä, man måste kunna säga " Tva piwo", för att få öl...

Annars är staden fin, med parker som får en att tappa andan ibland, billiga ölhak som egentligen är fina restauranger...Akta er för ett ställe som utger sig för att vara en jazzbar, men egentligen är ett eurodisco-engelsk turist-skrika-dansa fult hak, som fick oss sjuukt besvikna.

Den ryska marknaden vi besökte två gånger imponerade, det var ju ändå europas största, men kändes mest som Ockelbo Marknad fast med en rejäl jävla tvist. Här fanns allt, med märklig prismärkning och icke engelskspråkiga tanter som försökte sälja bh:ar. Men några fynd hittades, piratkopior av Nintende 8-bits konsoler som snart ska testas. Det fanns även den "ryska" delen av marknaden, där gamla och nya krigsprylar trängdes på borden. Det mesta var dyrt, men ändå lite märkligt när man kan se följande varor på ett marknadsbord, damskor, tröja, kaststjärna, hattar, tårgas, gevär.


Orkar inte skriva mer nu, sitter och filar på min nya blogg som ska öppnas snart, en restaurangkritiker blogg, som ska ge tips om matställen, fast skriven för oss vanliga döda.


Over And Out


Kommentarer
Postat av: Linn

Tja hej! Ja tack, allt är fint! Och ryggontet släppte igår. Aaaahhh. Jag satte mig i en massagestol vid Järnia på Köpis medan mamma gick runt där inne. Svinskönt! Kanske var det som gjorde susen? :) Ja herre, nu måste vi styra upp en öl, sanna mina ord! Jag o Ellen pratade om det senast i förrgår faktiskt. Very much time nu! Kommer du vara i Gävle/Ockelbo mycket i sommar? KRAM!

Postat av: moni

ah jag ska till warszawa om ett par veckor och håller på att en gång för alla plugga in det satans språket (som jag, om allt fungerade som det borde - vilket det inte gjorde) borde ha sugit in med den polska modersmjölken. tur att far min åtminstone lärt sig vrida på tungan med en massa sch-ljud (så slipper jag stå där och göra bort mig med min bebispolska alltså). do widzenia!! :)

2007-06-12 @ 19:13:42
URL: http://moni.blogg.se
Postat av: moni

men bra att jag håller reda på vart jag sätter parenteserna haha.

2007-06-12 @ 19:14:34
URL: http://moni.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback