Ett misstag men ändå inte

Jahopp.
Nu kommer man bli utskrattad och hånad, förlöjligad och dumförklarad. Bara för ett enkelt ovetande. Men här kommer en liten förklaring om att det egentligen inte är ett ovetande utan ett annat uttryck.

Jag måste, undermedvetet, ha trott mig förstå innebörden av att säga "välja av raka", ( alltså min version av uttrycket). Det rätta är ju alltså "välja och vraka", och det förstår man ju klart och tydligt vad man menar när man säger det. att man väljer och att man vrakar. Men vad betyder då min version?

Jo, jag har tänkt så här;
när man väljer av raka, så grundar sig det i när man förr i tiden valde ut krigsdugliga soldater. Jag ser Ryssland, jag ser Kina. Där står alla på långa raka led, ur vilka en Överste eller liknande sedan går och väljer ut de bästa soldaterna, Översten väljer av raka (led).  Översten kunde där spatsera runt leden i flera timmar, syna och begrunda soldaterna noga innan han gjorde sina val. Detta var en viktig ritual och soldaterna låg ofta i riktig hårdträning innan dessa uttagningar, åt rätt och var rentvättade och rakade. Dessa som ej blev valda fick ofta vara kvar inom det militära, men fick med skamsen uppsyn sopa och städa regementet.
Detta blev sedan ett allämnt uttryck när man hade mycket att välja mellan, t e x:

" Jag har så mycket potatis så jag kan verkligen välja av raka".

I början gjorde man precis som inom det militära, hade man många skaer att välja medan lade man ut dessa på ett led och funderade sedan vilka man skulle välja. Nuförtiden vet ju alla att man inte gör så, utan ofta gör man dessa väl direkt i sin hjärna.
Så egentligen är det samma sak, bara att man säger dessa uttryck på lite olika sätt.

Kommentarer
Postat av: Johansomfan

Nice try buddy.. du må vara definitionen av stolpe ut.

2006-10-26 @ 10:59:20
Postat av: Johansomfan

Kænner att jag måste tacka dig. Varfør i hela værlden vill nån tacka lilla mig kanske (eller borde) du tænker. Jo, så hær: Så fort jag kænner att vardagstristessen børjar krypa på tænker jag bara på namnet Henrik Krantz och genast kastas jag in i ett stort, ljust och underbart rum dær du sitter i ett hørn med knæna uppdragna till hakan, lekhjælm, tuggandes på en plastring och med en konstant salivstræng hængande från mungipan gång på gång upprepa frasen; vælja av raka, vælja av raka.....

2006-10-26 @ 12:53:57
Postat av: elsa

Fin förklaring Henke. :) jaG fattar ärligt inte vad man ens menar med välja och vraka? vadå vraka? ett vrak liksom?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback