Jättelokan

Nu har den slgit till igen. Den vidriga Jättelokan som sprids mer och mer i Sverige. Det är en pojke i Tierp som försökte trampa ner några av dessa men blev bränd av dess giftiga växtsaft, men jag antar att antalet drabbade stiger för varje dag.
Jättelokan

Jag hatar verkligen den här väten, blotta tanken på den får miga att må illa. Skulle någon vilja tortera mig ordentligt någon gång behöver dom bara vifta med den framför mig så skulle jag börja fontänspy och gråta.
Det värsta är att den knappar in på mig. Den sprids i allt större utsträckning i Sverige och tränger ut våra inhemska arter. Utrota nu!

Tyvärr finns inte pengar till att börja utrota den och det verkar som den kommer få härja fritt, men jag undrar hur lång tid det tar innan den börjar skörda sina första dödsfall, blir starkare och snart tar över helt.

Mer info om denna pest:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/herac/heraman.html

Slut upp i kampen nu! Utrota detta as!



Kommentarer
Postat av: nellie - jag e snäll

AAAhh! HÅll dig från Tungelsta och pendeltågsstationen, där såg jag att de växte i hundratals, ja kanske till och med tusentals. Vet du att jättelokan var fridlyst när jag var liten? Är det inte så längre?
Planer för helgen? Jag får kissemissen i helgen... tänkte ut och åka lite med henne så hon får vänja sig.
Kan du inte släppa en lägenhet till mig innan du slutar, så jag slipper buda? ;) Jag kan lägga 1 200 000.. ah ja. hoppas allt är bra förutom skräcken för den enorma blomman som bräns (som för övrigt min mamma plockade när hon hamnade söderöver, för hon tyckte den var så vacker... hon brände sig inte ett dugg, skumt va?).

Postat av: nellie - fortfarande snäll

bränns kanske det heter...

2006-07-25 @ 14:37:13
Postat av: elsa

va fan är en jätteloka?

2006-07-25 @ 23:22:43
URL: http://ellio.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback